Obrovský přínos pro naše zdraví! Zkuste super jídlo běžců

Ostatní 17. března 2017 | 15:30 — Monika Moorová
Malá nenápadná semínka v sobě ukrývají proteiny, vlákninu, kvalitní sacharidy a omega-3 mastné kyseliny, svým přínosem pro zdraví je řadíme mezi opravdové výživové obry.
Další 4 fotografie v galerii
Chia semínka jsou označována jako superpotravina / Shutterstock

Semínka chia jsou drobná semínka šalvěje hispánské (Salvia hispanica), která roste v některých zemích Jižní a Střední Ameriky. Tato semínka se řadí k tradičním potravinám již po dlouhé generace v zemích, kde se pěstují již přes 4 000 let. Pro svou výživnou hodnotu jsou nazývána "runners food", neboli jídlo běžců. Semínka chia mají vynikající hydrofilní vlastnosti, tj. vysokou schopnost vázat na sebe vodu - 1 díl semínek dokáže zvětšit svůj objem až 12x, čímž pomáhají tělu zajistit vyšší hydrataci.

Díky vysoké bobtnavosti semínek a obsahu vitálních látek se indiáni cítili sytí a během dne již nemuseli přijímat další potravu. Proč tedy nevyužít těchto vlastností chia semínek i během naší redukční diety.

Chia semínka pečují hlavně o zdraví střeva. Celých 40% chia semínka je tvořeno vlákninou. Chia semena patří mezi důležitý preventivní faktor při střevních zánětech a rakovině střev. Vláknina také sytí střevní flóru a posiluje imunitní systém.

Dalším až neskutečně účinným přínosem chia semínek je stabilizace krevního cukru diabetu obou typů. Vysoký obsah vlákniny zabraňuje kolísání hladiny krevního cukru. Zinek pomáhá slinivce s tvorbou inzulínu. Vitamín E snižuje celkovou potřebu inzulínu. Také omega-3 mastné kyseliny výrazně snižuji samotné riziko vzniku diabetu, některé studie dokládají snížení rizika až o 50%.

Obsah omega-3 mastných kyselin je v chia semíncích dokonce vyšší než u většiny mořských ryb. Omega-3 mastné kyseliny zmírňují záněty, které mohou vést k odumírání mozkových buněk, jejichž nedostatek vede ve stáří k vzniku stařecké demence.

Obsahují také vitamíny E a C, které řadíme mezi významné antioxidanty snižující riziko vzniku usazenin a chronických zánětů tepen.

Dalšími obsaženými antioxidační látkami jsou kvercetin, kaempferol, vitamín A, zinek, hořčík a vitamíny skupiny B.

Chia semínka jsou také vynikajícím zdrojem flavonoidů, které ředí krev a snižují riziko vzniku infarktu a trombóz.

Chia semínka jsou velmi malá a bez chuti. Lze je snadno propašovat i do dětské stravy. Využití je neomezené a nejčastěji se přisypávají do nápojů, jogurtů, salátů, müsli či domácího chleba.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Čeští vědci objevili na Nové Guinei neznámý druh jeskynního raka

Vypěstujte si svou vlastní lékárničku první pomoci a mějte...

Recyklujte PET lahve a vyrobte si z nich kouzelné květináče

Ještě nemáte boby a sáňky? Poradíme vám, jak vybrat ty...

Popel z kamen nevyhazujte! Pohnojte s ním ještě zahrádku, a...

Potkali jste v zimě ježka? Hned se pro něj vraťte! Jeho...

Vytvořte si krásný košík na drobnosti z obyčejné krabice...