Nedáte dopustit na sušené ovoce? V některých případech se mu ale raději vyhněte

Zdraví 08. října 2017 | 14:49 — Monika Moorová
Čerstvé ovoce je zdravé a výživné. Jakmile se vysuší, stává se více energeticky hutným a bohatším na obsah minerálů, vitamínů i vlákniny.
Dalších 5 fotografií v galerii
Za podmínek dodržení střídmé konzumace je sušené ovoce příkladem zdravého a výživného pamlsku / Shutterstock

Sušené ovoce obsahuje velkou porci výživných látek. Když se z ovoce odstraní voda, jsou výživné látky a vláknina koncentrovanější. Sušené ovoce je také bohatým zdrojem antioxidantů a kyseliny listové.

Konzumace sušeného ovoce bohužel vede i k nadměrnému příjmu cukru a kalorií. Například šálek hroznového vína obsahuje 23 gramů cukru a 104 kalorií, ale šálek rozinek obsahuje 116 gramů cukru a 520 kalorií, tedy pětinásobek. 1 hrníček čerstvých brusinek obsahuje 4 gramy cukru, avšak 1 hrníček sušených brusinek obsahuje celých 70 gramů. Půl šálku sušených vypeckovaných meruněk obsahuje 4,7 gramu vlákniny, zatímco stejné množství vypeckovaných čerstvých meruněk má pouze 1,6 gramu vlákniny.

Sušené ovoce pro vyšší obsah cukru není na rozdíl od čerstvého ovoce vhodné pro lidi s cukrovkou. Někteří odborníci odrazují od konzumace sušeného ovoce i při redukčním stravování.

Pokud si hlídáte cukry, sacharidy nebo kalorie a sušeného ovoce se nechcete vzdát, pak se ujistěte, že jste si odměřili přiměřenou dávku, protože sušené ovoce se dá snadno jen tak bezmyšlenkovitě ujídat. Pokud ale hledáte zdravou alternativu rafinovaného cukru, jste na správné cestě. Sušeným ovocem se dá skvěle sladit při domácím pečení i přípravě tepelně neupravených dezertů.

TOP sušené ovoce

Datle

Představují bohatý zdroj vlákniny, který pomáhá snižovat LDL cholesterol. Datle jsou také dobrým zdrojem železa, manganu a vitamínu B6.

Meruňky

Obsahují vysoké množství vitaminu A a jsou opět bohatým zdrojem železa. Vždy se rozhodněte pro hnědé nebo černé organické meruňky, protože hezká oranžová barva u sušených plodů je způsobena konzervačními látkami (E220).

Švestky

Obsahují vitamíny B a jsou dobře známým domácím prostředkem pro stimulaci střev. Švestky jsou opět dobrým zdrojem železa.

Rozinky

Výborný zdroj draslíku a manganu.

Navzdory vyššímu obsahu cukru a energie ve srovnání s čerstvým ovocem se sušené ovoce jednoznačně pokládá za součást zdravé výživy. Při dodržení podmínky střídmé konzumace si je můžeme dopřát třeba i každý den a může být šikovnou svačinkou vám i vašim dětem, zejména na dlouhých cestách.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Dara Rolins si užívá na Bali. Rytmuse nechala doma!

Kůra z pomerančů má v domácnosti několik překvapivých...

Nepodceňujte jablka! Jsou málo kalorická a plná vitamínů....

Tulipány jsou nejvznešenější ozdobou jarních záhonů....

Nepříjemný zápach ze psí tlamy: Jak ho účinně odstranit?

Zpracování švestek na zimu: Rady a tipy jak na povidla a...

Chcete mít dokonale lesklý a čistý dřez? Vyzkoušejte náš...