Čtyři nejzdravější oleje. Výtečně ochutí jídlo a pomohou našemu tělu

Zdraví 09. října 2017 | 16:16 — Ilona Cílková
Umíte si vybrat správný a zdravý olej na vaření? Nabídka v obchodech je skutečně široká a v regálech najdete množství olejů, o kterých jste dříve ani neslyšeli.
Dalších 6 fotografií v galerii
Jaké jsou nejzdravější oleje pro naši kuchyni? / Shutterstock

Za zdravějšími alternativami nemusíte chodit do drahých obchodů s bio potravinami, stačí si správně vybrat v běžném obchodě.

Jaké jsou nejzdravější oleje pro naši kuchyni?

Extra panenský kokosový olej

Tento olej je už dnes mnohem dostupnější i v běžných obchodech. Kokosový olej má všestranné využití. Můžete si jím natírat tělo, vařit s ním a dokonce i smažit. Má totiž vysokou tepelnou odolnost. Kokosový olej obsahuje množství nasycených tuků, ale je velmi lehce stravitelný a proto je výborný hlavně pro sportovce a aktivní lidi. Stejně tak se hodí pro lidi, kteří se snaží zhubnout. Tuky z extra panenského kokosového oleje se neukládají jako tuková tkáň, protože se zpracovávají v játrech. Samozřejmě to neplatí, pokud jste sedavý typ člověka, který si vychutnává jídlo ve velkém množství a bez pohybu. Za normálních okolností se kokosového oleje se nemusíte bát, naše tělo potřebuje nasycené i nenasycené tuky.

Avokádový olej

Avokádový olej obsahuje podobně jako olivový olej, mononenasycené mastné kyseliny, ale také nasycené a polynenasycené tuky. Ideální je do studené kuchyně, do salátů nebo například na chléb se sýrem, podobně jako olivový olej. Pomáhá lidem se srdečně-cévními chorobami. Výborný je pro lidi se zhoršujícím se zrakem a pomáhá také léčit nezdravou pokožku, především lupénku.

Extra panenský olivový olej

Olivový olej mezi nejzdravější oleje vůbec. Mnoho restaurací a také domácností používá olivový olej na vaření a také smažení. Extra panenský olivový olej obsahuje mononenasycené mastné kyseliny a je ideální do studených pokrmů, stejně jako avokádový. Na smažení jsou speciální olivové oleje. Tento olej nás chrání před srdečně-cévními chorobami a pravidelnou konzumací dokáže snižovat cholesterol v krvi. Konzumovat by ho měli pacienti s cukrovkou. Podporuje funkci mozku a díky vitamínu E zlepšuje stav pleti a celé pokožky.

Vepřové, husí sádlo a lůj

Ano, čtete správně. Rostlinné tuky jsou velmi zdravé, ale stejně zdravé jsou i živočišné. Pozor však na to, jaké. Naše babičky vařily a smažily jedině na živočišných tucích, avšak všechny pocházely z domácí výroby, ze zvířat, která byla chována na dvoře, pásla se na loukách a byla krmena výlučně přírodními krmivy. Proto byly tyto tuky bohaté na mononenasycené a nasycené tuky. Vepřové sádlo je navíc bohaté na vitamin D. Sádlo jako pleťový krém používaly naše babičky běžně.

A jak můžete sádlo ještě použít?

Tak třeba zábaly z husího či vepřového sádla slouží k léčbě kašle, průduškových onemocnění a nachlazení. Látka se namočí do teplého sádla, přiloží na hrudník, který se ještě zabalí do další vrstvy látky tak, aby byl člověk co nejvíce v teple. Možná se vám bude podobná rada v nadcházejícím sychravém počasí hodit.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Dara Rolins si užívá na Bali. Rytmuse nechala doma!

Kůra z pomerančů má v domácnosti několik překvapivých...

Nepodceňujte jablka! Jsou málo kalorická a plná vitamínů....

Tulipány jsou nejvznešenější ozdobou jarních záhonů....

Nepříjemný zápach ze psí tlamy: Jak ho účinně odstranit?

Zpracování švestek na zimu: Rady a tipy jak na povidla a...

Chcete mít dokonale lesklý a čistý dřez? Vyzkoušejte náš...