Trpíte zácpou? Zkuste skvělé cviky na rozhýbání střev

Zdraví 25. září 2019 | 09:16 — Ilona Cílková
Jsou-li vaše střeva tak trochu líná a trpíte zácpou, cvičení může pravidelnému vyprazdňování pomoci. Podle odborníků je cvičení pro pohodu v břiše dokonce nezbytné.
Další 3 fotografie v galerii
Zácpa postihla jednou asi každého z nás / Shutterstock

Jak pohyb pomáhá? Pohybová aktivita zrychluje průchod natrávené potravy tlustým střevem. Tím se snižují ztráty vody vzniklé vstřebáváním. Výsledkem je měkčí a vlhčí stolice, jejíž vyloučení je snazší než vyprazdňování stolice tvrdé a suché. Aerobní cvičení zrychluje dech a srdeční frekvenci. To podněcuje střevní svalovinu k přirozeným stahům a napomáhá vylučování stolice.

Cvičení si správně načasujte

S fyzickou aktivitou byste měli počkat asi jednu hodinu po větším jídle. Po jídle se totiž zvyšuje prokrvení žaludku a střev, což umožňuje lepší trávení. Pokud byste cvičili hned po jídle, krev by putovala do srdce a svalů.

Jakou aktivitu vybrat?

Už jen zvednutí se z gauče a zahájení jakéhokoli pohybu může ulevit od zácpy. Dále jsou vhodné:

  • pravidelná chůze 10–15 minut několikrát denně
  • běh
  • plavání
  • tanec
  • jako doplněk neaerobní protahování nebo jóga

Pět cviků na rozhýbání střev

K posílení činnosti střev slouží jednoduché cviky, které jsou často doplněné i dechovými cviky. Cvičte nejlépe ráno a večer a tolik, kolik zvládnete. Mezi jednotlivými cviky si vždy udělejte krátkou přestávku.

První cvik

Lehněte si na břicho a natáhněte paže podél těla. Pomalu nadzvedněte horní polovinu těla a opět se pomalu položte na podložku. Opakujte pětkrát, později desetkrát. Ruce nechte ležet na podložce.

Druhý cvik

Položte se na záda a přitáhněte kolena až k hrudníku. V této poloze chvíli zůstaňte, potom nohy vraťte do původní polohy. Opakujte desetkrát. Pravidelně dýchejte. Pokud nemůžete přitáhnout kolena až k hrudnímu koši, nepřepínejte se. Možná vám to nepůjde hned napoprvé, ale časem se jistě zlepšíte, svaly na nohou se vám příjemně protáhnou a nakonec vám tento pohyb umožní dokončit.

Třetí cvik

Klekněte si na zem a opřete se o dlaně. Vydechněte jak nejvíce to půjde, vtáhněte do sebe břicho a prudce uvolněte. Opakujte minimálně pětkrát.

Čtvrtý cvik

Další cvik je podobný předchozímu a jmenuje se „kočičí hřbet“. Klekněte si na zem, vyhrbte záda, pak je naopak prohněte a stlačte co nejvíce dolů a zakloňte hlavu.

Pátý cvik

Posaďte se na židli a pravidelně „na střídačku“ napínejte a uvolněte hýžďové svaly. Jedno napnutí by mělo trvat alespoň 5 sekund. Opakujte desetkrát.

Cvičení doplňte správnými stravovacími návyky. Jak poznáte, že vaše dítě trpí zácpou? Psali jsme zde

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Nejbláznivější cestopis všech dob s Lukášem Pavláskem a Ondřejem Sokolem

Na co si dávat pozor při zazimování balkonových rostlin?...

Zkuste zdravou a super jednoduchou čokoládovou pěnu hotovou za...

Zvěřina aneb zdravý gastro zážitek podzimu. Jak ji správně...

Pozor na nejčastější chyby při chovu morčat

Je čas vyvěsit ptačí budku. Víte, že je pro vaši zahradu...

Právě teď je ideální čas na výsadbu dřevin a cibulovin

Zavřít reklamu