Ořechy patří mezi nejzdravější potraviny. Před konzumací je ale důležité je několik hodin namáčet

Ostatní 01. února 2020 | 10:58 — Anna Novotná
Ořechy patří mezi nejzdravější potraviny. Obsahují především mnoho zdravých tuků, bílkovin, vitaminů a minerálů. Bohužel ale jsou hůře stravitelné a často také obsahují zárodky plísní. I proto je třeba je namáčet. Jsou pak zdravější, chutnější a stravitelnější.
Další 3 fotografie v galerii
Mandle nechejte ve vlažné vodě ideálně přes noc / Shutterstock

Namáčení ořechů je velmi důležité. Ve vodě se probouzí jejich skrytá síla a energie. Voda také v plodech aktivuje životodárné enzymy, které je promění ve více stravitelné a biologicky dostupné pro naše tělo.  

Klíčení

Hlavním obranným mechanismem, kterým se semínko chrání před předčasným klíčením, jsou enzymové inhibitory. Tyto látky jsou na povrchu semínek a ořechů. Jakmile ale ořechy ponoříte do vody, probudí se k životu a ochranné látky přestanou působit. Namáčení takto startuje ve všech plodech proces klíčení, který v nich zvyšuje množství prospěšných látek, enzymů, vitaminů a minerálů. 

Nečekaná špína

Ořechy bývají často velmi znečištěné. Vyzkoušejte namočit do teplé vody vlašské ořechy ze supermarketu. Po několika hodinách se vyplaví mnoho plísní a nečistot. Voda omyje hrubou špínu, prach, plísně a škodlivé látky. Proto je dobré ořechy namáčet i několik hodin a vodu stále vyměňovat. Použít můžete vlažnou vodu, ale mnozí využívají také vodu destilovanou. Oříšky by měly být zcela ponořené a neměly by se dávat do ledničky.

Plísně (aflatoxiny), které jsou často v ořechách obsaženy, jsou vysoce toxické a působí silně karcinogenně. Vznikají například nevhodným skladováním a má na ně vliv i jakékoli poškození škodlivým hmyzem (například moly). 

Stravitelnost

Pro většinu lidí jsou ořechy a semínka těžko stravitelné a necítí se po nich dobře. Příliš častá konzumace nenamočených plodů dává zabrat zejména ledvinám a játrům. Namáčením ořechů se zlepšuje jejich stravitelnost. Současně z takto umytých ořechů umí tělo vstřebat více živin. Navíc po několika hodinách ve vodě jsou ořechy výrazně chutnější. To oceníte třeba u mandlí, ze kterých se v horké vodě snadno sloupne hnědá slupka. 

Další zpracování

Probuzené plody lze dále jednoduše konzumovat, nebo nechat usušit (např. k výrobě ořechové mouky), případně skladovat po dobu 3 dnů v lednici. Aktivované oříšky a semínka jsou vhodná k výrobě ořechového mléka, másla, pomazánek a dezertů. Ořechy můžete také usušit v troubě na pečicím papíře. Pak máte opět křupavé ořechy, avšak umyté a aktivované. Dále čtěte: Naposledy jíst v pět hodin a další mýty kolem hubnutí, kterým mnoho lidí stále věří.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Podceňované destinace, do kterých nemíří davy turistů, i přesto že jsou naprosto úchvatné

Podceňované destinace, do kterých nemíří davy turistů, i...

Poznejte podivuhodné stavby, nad kterými se tají dech

Poznávat nejkrásnější místa naší republiky můžete i z...

Nejkrásnější česká jezera, která vám hravě nahradí...

Toulky Českou republikou. Poznejte místa, která zná jen...

Opomíjená evropská města, kam nejezdíme, ale určitě bychom...

Zavřít reklamu