Dělají se vám bílé tečky na nehtech? Víme, co to znamená

Krása 04. listopadu 2018 | 09:25 — Monika Moorová
Objevily se vám na nehtech bílé skvrnky a vy nevíte, proč? Odborně se tyto skvrnky nazývají leukonychie a tvoří se v každém věku, v každém ročním období a u obou pohlaví. Je hned několik příčin a názorů, proč se tyto skvrnky na nehtech objevují.
Další 2 fotografie v galerii
Bílé skvrny na nehtech se odborně nazývané leukonychie / Shutterstock

Podobně jako čáry na dlani nebo rysy obličeje, i nehty dokážou říct hodně o zdravotním stavu. Bílé skvrny na nehtech, odborně nazývané leukonychie, se tvoří v každém věku, v každém ročním období a u obou pohlaví. Je několik příčin a názorů na jejich výskyt, které nejsou jednotné.

Co bílé tečky na nehtech odhalí?

Babičky nám často říkaly o chybějících vitaminech, s čímž by mohla souviset teorie o nedostatku vápníku. Známé jsou i názory o stresu a nepřiměřeném vypětí, kdy bledne růžové zbarvení a sráží se do bílé skvrny.

Profesionálové z kosmetické branže odmítají tento názor a shodují se na reakci lůžka na možná zranění z minulosti. Skvrna se vytváří jako následek úderu či jiného poranění. Časem ale odroste a nehty jsou opět krásné a zdravé.

Vzniklé bílé skvrnky odstranit nejdou, jediná pomoc je nechat nehty odrůst a dále se o ně starat tak, aby bílé flíčky nevznikaly. To znamená: opatrně při manikůře, nestříhat kůžičku kolem nehtů, neškrábat nehtové lůžko ostrými předměty a dbát na dostatečný přísun vitamínů, které jsou pro zdravé nehty důležité (vitamíny A, D, křemík, vápník, železo).

Které vitaminy jsou pro nehty nejdůležitější?

Vitamin A

Je obsažen v živočišných (játra, mléčné výrobky) i rostlinných potravinách. Z živočišných potravin by ale měl být přijímám jen doplňkově, hlavním zdrojem vitaminu A by měly být karotenoidy, jako např. mrkev, špenát, kadeřavá petržel, meruňky a zelí.

Vitamin C 

je obsažen především v paprice, petrželové nati, kapustě, červeném hlávkovém zelí, špenátu a bramborách, z ovoce pak v černém rybízu, jahodách a citrusových plodech. Při konzumaci vitamínu C musíme mít na paměti to, že je teplotně nestabilní a jeho ztráty vařením jsou vysoké, stejně jako ztráty uskladněním.

Vitaminy skupiny B 

Zajistí je celozrnné potraviny, luštěniny, obilné klíčky, mléčné výrobky a maso, listový salát, ořechy a vejce. Několik důvodů, proč bychom si měli dopřát hrst ořechů denně. Psali jsme před časem.

Zinek

Je obsažen především v celozrnných obilovinách (žitná a pšeničná mouka, ovesné vločky, klíčky), luštěninách, vepřovém mase a rybách.

Křemík 

Je zastoupen zejména v potravinách rostlinného původu – ředkvičky, slunečnicová semínka, zelený listový salát.

Nehty jsou prostě indikátorem vašeho zdraví a problémy s nimi byste rozhodně neměli podceňovat. Sledujte svoje nehty. Co všechno prozradí o vašem zdravotním stavu, se dočtete zde.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Národní park Bavorský les: Nedotčená příroda, vodní bystřiny i divoká zvěř hned za humny

Národní park Bavorský les: Nedotčená příroda, vodní...

Dovolenou můžete trávit prakticky kdekoliv. Co zkusit malý...

Tři nádherné památky, které vám svojí krásou vyrazí dech

Navštivte ostrov lásky. Čekají vás skalnaté útesy,...

Pět nejkrásnějších míst, kde byste se alespoň jednou za...

Chystáte se do Chorvatska? Navštivte malebné jachtařské...

Zavřít reklamu