Cvičíte, ale nehubnete? Víme, kde je problém

Zdraví 03. prosince 2018 | 08:55 — Monika Moorová
Pravidelně cvičíte, snažíte se jíst zdravě, ale přesto všechno pořád nehubnete? S největší pravděpodobností za tím stojí nedostatek bílkovin ve vaší stravě.
Další 2 fotografie v galerii
Bílkoviny jsou potřebné pro růst a regeneraci svalů / Shutterstock

Zatímco vaše tělo potřebuje sacharidy a zdravé tuky pro energii, bílkoviny jsou nezbytné pro růst a regeneraci tkáně. Pokud si dáváte zabrat někde ve fitness centrech, tak nedostatek bílkovin ve vaší stravě může brzdit schopnost těla zotavovat se a růst.

Proč právě bílkoviny?

Pokud máte přes den neustále pocit hladu a honí vás i takzvaně mlsná, tak pravděpodobně nejíte dostatek bílkovin v každém jídle. Ve srovnání se sacharidy se bílkoviny déle rozkládají a tráví. A tím pádem potom máte i menší pocit hladu.

Pokud tápete, proč se po bílkovinách hubne, je to tím, že mají nejvyšší termický efekt jídla, což je množství kalorií, které si vaše tělo vezme, aby zpracovalo a využilo živiny. Vaše tělo ve skutečnosti využívá cca 20-35 procent energie ze spotřebovaných bílkovin na trávení a absorpci.

A vzhledem k tomu, že  tělo vynakládá více energie na zpracování bílkovin než na trávení sacharidů a tuků, tak lidé, kteří konzumují více bílkovin během dne, mohou zaznamenat rychlejší úbytek tělesného tuku než lidé, kteří mají stravovací plán s nižším obsahem bílkovin. Samozřejmě to chce také přidat pravidelný pohyb, který hubnutí ještě urychlí. Toho můžete dosáhnout například i za pomocí běžných domácích prací. Jak správně hubnout si přečtěte také v jiném článku.

Kde najdeme nejvíce bílkovin?

  • v libovém mase, rybách
  • vejcích
  • luštěninách
  • oříšcích
  • mléčných výrobcích
  • ovesných vločkách
  • pohance. 

Jaké je správné množství denně?

Průměrný denní příjem bílkovin u dospělého člověka by měl být 0,8-1 gramu na kilogram váhy. Například stogramový plátek kuřecího masa má jen 25 gramů bílkovin, vepřové jen 16 gramů, tvrdý sýr průměrně 28 gramů ve 100 gramech. Takže dosáhnout doporučené denní potřeby není jednoduché. Zvláště když si musíte ještě ke všemu hlídat tuky, které jdou obvykle ruku v ruce s bílkovinami.

Přitom se toho dá dosáhnout poměrně jednoduše tím, že na příjem bílkovin budete myslet prakticky u každého jídla. Jídla bohatá na bílkoviny bychom měli jíst zhruba po třech hodinách. Pokud chcete výrazněji zhubnout, stačí k nim hrst ovoce nebo zeleniny. A nebo sáhněte po takzvaných proteinových nápojích, které vám bílkoviny velice rychle doplní.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

České krásky na českých horách: Kde si v zimě užívají Aňa Geislerová, Mahulena Bočanová nebo Markéta Hrubešová?

Upečte si jablka v máslovém župánku, budete se k nim rádi...

Pečené kuře na plechovce s pivem. Lahodné a šťavnaté maso...

Trápí vás v kuchyni octomilky? Vyvarujte se následujících...

Chcete tradiční stromeček? Pak sáhněte po slámě a...

Jak pečovat o pejska v zimě, aby se měl dobře. Dieta,...

Připravte si na Štědrý večer netradiční omáčku,...

Zavřít reklamu