Zapomeňte na mrkev: Ostříží zrak budete mít i díky těmto potravinám

Zdraví 28. září 2019 | 07:20 — Ilona Cílková
Nejen ovoce a zelenina obsahují řadu látek prospěšných našemu tělu. Napovíme, které potraviny prospívají našim očím. Některé vás možná docela překvapí.
Dalších 5 fotografií v galerii
Udržujte svůj zrak v optimální kondici pomocí správných potravin / Shutterstock

O některých potravinách se ví, že jsou pro zdraví očí obzvláště prospěšné. Jistě jste všichni slyšeli radu: „Jezte mrkev, budte mít zdravé oči.“ A je to pravda. Betakarotén, druh vitaminu A, který se obecně nachází v zelenině s oranžovou barvou, podporuje správné fungování sítnice i dalších částí oka. Ovšem potraviny prospívající vašemu zraku nejsou jen ty s obsahem betakaroténu. Které další to jsou?

Syrové červené papriky

Papriky mají, v přepočtu na jednu kalorii, nejvíce vitaminu C. To je přínosné pro krevní cévy oka. Věda dokonce naznačuje, že by konzumace této zeleniny mohla snižovat riziko vzniku zeleného zákalu. Vitamin C se vyskytuje i v jiných produktech, například v květáku, jahodách či papáje. Tepelná úprava zeleniny však "céčko" ničí, takže pokud můžete, jezte ji syrovou. 

Slunečnicová semínka a ořechy

Přibližně 60 g těchto semínek, případně mandlí, vám pokryje denní doporučený příjem vitaminu E. Jedna rozsáhlá studie zjistila, že vitamin E spolu s dalšími živinami může pomoci zpomalit zhoršování věkem podmíněné makulární degenerace. Příčinou tohoto onemocnění je poškození sítnice v místě nejostřejšího vidění (což je žlutá skvrna neboli makula). Vitamin E je též prevencí proti šedému zákalu. Významným zdrojem vitamínu E jsou právě slunečnicová semínka, mandle, ale i lískové oříšky, arašídy či třeba arašídové máslo.

Listová zelenina

Kapusta kadeřavá či špenát jsou potraviny bohaté na vitaminy C i E. Dále obsahují karotenoidy lutein a zeaxantin. Tyto formy vitaminu A snižují riziko dlouhodobých onemocnění očí i již zmíněnou makulární degeneraci a vznik šedého zákalu.

Losos

Sítnice potřebuje pro správné fungování dva druhy omega-3 mastných kyselin. Obě najdete v tučných rybách jako je losos, tuňák a také v různých mořských plodech. Zdá se, že i omega-3 mastné kyseliny chrání oči před makulární degenerací a také před glaukomem. Nízké hladiny těchto mastných kyselin jsou spojovány se suchýma očima.

Sladké brambory

Oranžové ovoce a zelenina jako sladké brambory, mrkev, meloun, mango a meruňky mají vysoký obsah betakarotenu, který je formou vitaminu A. Ten pomáhá očím, aby se přizpůsobily tmě. Jeden sladký brambor obsahuje přibližně polovinu denní dávky vitaminu C.

Fazole a lusky

Vegetariánství, nízkotučná strava nebo potraviny s vysokým obsahem vlákniny - to vše pomáhá udržovat ostrý zrak a zpomalovat stárnutí očí. Prospěšná je rovněž cizrna, fazole a čočka. 

Vajíčka

Zinek obsažený ve vejcích může tělu pomoci využít lutein a zeaxantin ze žloutku. Žluto-oranžová barva těchto sloučenin zmírňuje škodlivé působení modrého světla a chrání tak sítnici. Karotenoidy pomáhají zvýšit množství ochranného pigmentu ve žluté skvrně což je, jak už je výše řečeno, část sítnice s nejostřejším viděním.

Brokolice a růžičková kapusta

I tato zelenina má velmi příznivou kombinaci vitaminů A, C a E. Všechno to jsou antioxidanty, které chrání buňky očí před volnými radikály, které poškozují zdravou tkáň. A buňky sítnice jsou zvláště zranitelné.

Tajemství výživy, která podporuje zdraví očí, už znáte. A výběr je opravdu široký - od ovoce, přes zeleninu, vejce až po ryby a mořské plody. 

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Nejbláznivější cestopis všech dob s Lukášem Pavláskem a Ondřejem Sokolem

Na co si dávat pozor při zazimování balkonových rostlin?...

Zkuste zdravou a super jednoduchou čokoládovou pěnu hotovou za...

Zvěřina aneb zdravý gastro zážitek podzimu. Jak ji správně...

Pozor na nejčastější chyby při chovu morčat

Je čas vyvěsit ptačí budku. Víte, že je pro vaši zahradu...

Právě teď je ideální čas na výsadbu dřevin a cibulovin

Zavřít reklamu