Vláknina je pro naše tělo velmi důležitá. A jsou potraviny, kde byste ji možná ani nečekali

Zdraví 30. září 2019 | 10:16 — Ilona Cílková
Potraviny, které mají vysoký podíl vlákniny, bývají bohaté i na jiné látky. Obsahují například zdravé tuky. Ty pomáhají předcházet onemocněním srdce i cév a snižují množství cholesterolu v krvi. I proto se vyplatí produkty se spoustou vlákniny cíleně vyhledávat.
Další 4 fotografie v galerii
Černé fazole mají vysoký podíl bílkovin, vlákniny, navíc i flavonoidů a antioxidantů / Shutterstock

Vláknina je nesmírně důležitá složka stravy nacházející se v ovoci, zelenině apod. Přesto většina lidí nekonzumuje doporučené denní dávky. Vláknina snižuje hladinu cholesterolu a tuků v krvi. Při jejím nedostatku zažívací systém trpí. V krvi roste množství cholesterolu, což má za následek nemoci srdce a cév. Vzniknout může i zánětlivé onemocnění, jako je ateroskleróza. Jaké potraviny jsou na vlákninu bohaté? Najdete ji i tam, kde byste ji možná nečekali.

Ovoce běžné i exotické

Avokádo: Obsahuje řadu vitaminů (C, E, B6, K) a vlákninu, jejíž podíl se liší dle typu avokáda. Navíc je tento plod plný zdravých tuků, které pomáhají snižovat cholesterol a brání tak onemocnění srdce.

Nashi: Neboli asijská hruška. Ovoce bohaté na vitaminy C, K a omega-6 mastné kyseliny, které podporují správnou činnost buněk.

Bobule: Zejména borůvky obsahují omega-6 mastné kyseliny snižující cholesterol. Maliny zase svým složením udržují hladinu cukru v normě, což je důležité, protože jeho nadbytek se může ukládat ve formě tuku.

Kokos: V zemích, kde patří kokos k základním surovinám v kuchyni, je prokázaný nízký výskyt vysokého cholesterolu i onemocnění srdce.

Fíky: Tyto plody jsou, kromě kvalitního zdroje vlákniny, účinné ve snižování krevního tlaku. Tím pomáhají v ochraně srdce a cév před poškozením.

Nezapomínejte na luštěniny

Černé fazole: Mají vysoký podíl bílkovin, vlákniny, navíc i flavonoidů a antioxidantů – látek, které ochraňují buňky před působením volných radikálů, které jsou odpovědné za poškozování buněk. Antioxidanty omezují vznik některých typů rakoviny a zánětlivých onemocnění.

Cizrna, Je bohatá na omega-6 a omega-3 mastné kyseliny. Jde o esenciální (tělo si je nedokáže samo vyrobit) mastné kyseliny snižující riziko vzniku onemocnění srdce a cév, zánětlivých onemocnění apod. Cizrna je zázračná luštěnina a určitě si zaslouží vaši pozornost.

Bílé fazole: Rovněž obsahují antioxidanty nezbytné v boji proti volným radikálům.

Hrách: Kromě vitaminu B1, bílkovin a manganu jsou v hrachu i esenciální mastné kyseliny.

Ořechy, zrna, jadérka

Oříšky, mandle a vlašské ořechy: Jsou známé pro vysoký obsah esenciálních mastných kyselin. Mandle mají v porovnání s vlašskými ořechy méně kalorií. Díky svému složení příznivě působí na srdce i cévy.

Lněná semínka: Jejich konzumace, mimo jiné, snižuje cholesterol v krvi a pomáhá mírnit příznaky menopauzy.

Chia semínka: Svým složením (omega-3 a 6 mastné kyseliny) umí udržovat správnou hladinu cholesterolu v krvi a předcházet jeho ukládání do stěn cév.

Quinoa, neboli merlík čilský, někdy také merlík chilský, je obilovina obsahující značné množství vitaminu B6, železa a hořčíku. Právě hořčík má zásadní vliv na správnou činnost srdce a cév, ochraňuje je před poškozením a upravuje krevní tlak.

Zařaďte tyto potraviny do svého jídelníčku. Podpoříte správnou funkci všech buněk vašeho těla a budete se rozhodně cítit lépe.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Nejbláznivější cestopis všech dob s Lukášem Pavláskem a Ondřejem Sokolem

Na co si dávat pozor při zazimování balkonových rostlin?...

Zkuste zdravou a super jednoduchou čokoládovou pěnu hotovou za...

Zvěřina aneb zdravý gastro zážitek podzimu. Jak ji správně...

Pozor na nejčastější chyby při chovu morčat

Je čas vyvěsit ptačí budku. Víte, že je pro vaši zahradu...

Právě teď je ideální čas na výsadbu dřevin a cibulovin

Zavřít reklamu