Co nás v zimě spolehlivě ochrání? Obyčejná zelenina s neobyčejnými účinky

Zdraví 23. října 2019 | 10:33 — Monika Moorová
Chcete-li udělat něco pro své zdraví, zařaďte do svého jídelníčku mrkev. Už starověcí učenci opěvovali mrkev, protože prospívala dobré náladě a trávení. Jak mrkev konzumovat, abychom z ní vytěžili maximum?
Dalších 5 fotografií v galerii
Víte, jak mrkev správně konzumovat? / Pixabay

Syrová mrkev je považována za nejbohatší zdroj provitaminu A, čili karotenu. Kromě něj je bohatá i na vitaminy B, C, D, E a K, z minerálů jsou to vápník, hořčík, železo, fosfor, křemík a síra. Za lahodnou chuť mrkve je zodpovědný vysoký obsah sacharidů, který se během zrání a růstu mrkve postupně snižuje. Oku lákavá oranžová barva mrkve je projevem vysokého obsahu karotenoidů, z nichž největší zastoupení má betakaroten, který se v těle mění na vitamin A. Dále mrkev obsahuje i jinou důležitou látku - pektin a éterický olej.

Jak mrkev pomáhá našemu tělu?

Mrkev působí jako prevence proti rakovině, podporuje imunitní systém, předchází kardiovaskulárním onemocněním. Je významným zdrojem provitamínu A, který zlepšuje stav pleti, vyživuje sítnici a zajišťuje, aby fungovala správně. Pro lidi, kteří trpí rakovinou je mrkev skvělým doplňkem, jelikož obsahuje oxidant - betakaroten, který posiluje imunitu.

Vědci dokonce předpokládají, že svojí reakcí posiluje lidské tkáně v organismu a ty jsou následně méně náchylné na nádorové bujení. Betakaroten však kromě toho chrání srdce a cévy, působí protizánětlivě a zpomaluje stárnutí organismu a pokožky.

Dalším pozitivním účinkem mrkve je, že neutralizuje volné radikály a odvádí z těla toxiny. Obsažený pektin v mrkvi se stará o trávení, vyprazdňování a zklidňuje střevní trakt. Konzumace syrové mrkve snižuje hladinu cholesterolu, mrkvová šťáva napomáhá v léčbě tuberkulózy, migrény, infekčních onemocnění, revmatismu a při onemocněních kůže.

Mrkvová maska pro krásu

Mrkev obsahuje hodně vitamínu C a antioxidantů, takže se její pravidelná konzumace odrazí na krásné a zářivé pleti. Pokud chcete mrkev použít na pleť i lokálně, vyzkoušejte tuto masku: Mrkev rozmixujte s medem, naneste na pleť a nechte působit 10-15 minut.

Zpomaluje stárnutí pleti

Díky obsahu vitamínu C, mrkev pomáhá produkovat kolagen. Kolagen je druh proteinu, který má zásadní význam pro udržení elasticity pokožky. To pomáhá zabránit vráskám a známkám stárnutí. 

Jak často ji konzumovat?

Lékaři doporučují sníst minimálně jednu mrkev denně, čímž můžete předejít například rakovině slinivky, což potvrdil už nejeden výzkum. Avšak nejen syrová mrkev, ale i její šťáva má stejně pozitivní účinky na lidský organismus. Mrkev se doporučuje konzumovat jak syrová, tak i dušená na olivovém oleji nebo připravená na páře, čímž neztrácí výživné látky potřebné pro naše tělo. (Dále čtěte: Zázrak jménem mrkvová šťáva. Její léčivé účinky vás ohromí).

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Poznejte nejhezčí zakavkazské město

Poznejte nejhezčí zakavkazské město

Nahlédněte do tajemného podzemního města. Nacisté zde měli...

Nejkrásnější místa Černé Hory, kde zažijte fascinující...

Ráj pro cyklisty i milovníky vodních sportů. Pobřeží...

Skiareál Špindlerův Mlýn nabízí po celé léto jízdu...

Objevte nejkrásnější pláže Istrie. Dokonalé ráje ukryté...

Zavřít reklamu