Sedm rizikových potravin, které bychom měli konzumovat co nejméně

Zdraví 05. února 2018 | 09:54 — Monika Moorová
Nevhodné potraviny jsou ty, které obsahují velké množství energie z cukrů nebo nezdravých tuků. V závěsu za nimi jsou pak ty, které obsahují velké množství soli a různých aditiv a naopak málo bílkovin, vlákniny, vitamínů a minerálů.
Dalších 5 fotografií v galerii
V bílé mouce jsou jen prázdné kalorie / Shutterstock

Jak se ale zorientovat, když všichni výrobci tvrdí, že právě ty jejich potraviny jsou nejlepší?

Cukr

Cukru bychom měli spotřebovat 50-70g denně. Jaká je u nás realita? Češi ho konzumují v množství až desetkrát větším. Cukr způsobuje kazivost zubů a je hlavním důvodem obezity. V tomto případě je úplně jedno, jestli konzumujete cukr bílý nebo hnědý. Velký problém je, že na cukr si člověk vypěstuje závislost velmi rychle, ale špatně se jí zbavuje.

Sůl

Mezi třemi bílými zabijáky vede jednoznačně sůl. Češi konzumují v potravinách až trojnásobnou doporučenou dávku, která je 4-5 gramů denně. Není divu, že roste výskyt vysokého krevního tlaku, nemocí srdce, mozku a ledvin. Sůl také podporuje chuť k jídlu a tím nepřímo způsobuje nadváhu. Příznivé je, že závislosti na soli se dá zbavit, na rozdíl od cukru, v řádu týdnů. Jak omezit příjem soli v potravě?

Mouka

Obilné zrno se při dnešním způsobu zpracování zbaví klíčku a obalu, kde jsou ukryty výživné látky. Z této mouky dostáváte do těla jen prázdné kalorie. Nadměrnou konzumací pečiva se pak rychle přibírá.
Lepší volbou jsou celozrnné mouky, které obsahují složené sacharidy, z nichž se energie do krve uvolňuje postupně a pocit hladu se nedostaví tak rychle. Pravda o celozrnném pečivu. Co si vlastně nosíme z obchodu domů?

Uzeniny

Dlouhodobá konzumace uzenin vede k tloustnutí a metabolickým chorobám. Světová zdravotnická organizace označila v loňském roce uzeniny za potravinu, která přispívá ke vzniku nádorových onemocnění.

Slazené nápoje a sirupy

Dětem by se neměly slazené nápoje dávat vůbec. Obsahují velké množství cukru a většina nápojů je plná laciné fruktózy, která podporuje obezitu, cukrovku, rakovinu či chronické záněty.

Bujóny a kořenící směsi

Kořenící směsi jsou jen velmi předražené soli, které vaše chuťové buňky pouze oblbují. Znamenají zátěž ledvin, zadržování tekutin a zvyšují chuť k jídlu, tedy opět nepřímo vedou k nadváze. Místo bujonu si raději udělejte poctivý domácí vývar.

Instantní polévky

Vysoký obsah soli, velké množství aditiv, nekvalitní rostlinné oleje a vysoký glykemický index přidaných těstovin dělá z instantních polévek potraviny, které velmi nepříznivě ovlivňují zdraví a váhu. Živiny, vitamíny či stopové prvky v nich určitě nehledejte.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování pro nastávající maminky: Jak vyrazit do zahraničí bez rizika?

Cestování pro nastávající maminky: Jak vyrazit do...

Polský poloostrov Hel: Pohodové koupání i surfování v ráji...

Vydejte se na dovolenou po stopách Indiana Jonese a Vinnetoua

Chcete ochutnat nejlepší pizzu na světě? Vyražte do italské...

Do Vietnamu se můžete vydat za sedmým divem světa

5 důvodů, proč vyrazit do Bulharska: Do země, kde se vrtí...