Fantastické účinky špenátu na naše tělo. Pomáhá i tam, kde byste to nečekali

Zdraví 08. září 2018 | 09:03 — Monika Moorová
Špenát patří k listové zelenině, která je známá vysokým obsahem vitamínů a minerálů. Současné výzkumy prokázaly přítomnost fytohormonů, působících na vývoj svalstva člověka a obsah karotenoidů ve vysokých koncentracích, což z něho činí cenný antioxidant.
Další 4 fotografie v galerii
Se špenátem nemůžete šlápnout vedle / Depositphotos

Na zázračné účinky špenátu nedal dopustit už Pepek Námořník, a přestože to s obsahem železa ve špenátu není tak horké, jak se domnívali odborníci před padesáti lety, patří špenát k potravinám, jejichž blahodárné účinky na organismus jsou doslova fantastické. Špenát je doslova napěchován vitamíny, minerály a dalšími cennými látkami. 

Co všechno špenát obsahuje?

  • Provitamin A
  • Karotenoidy - beta-karoten, lutein, karotenový pigment, které působí antioxidačně
  • Vitamíny skupiny B (niacin, kyselina listová, biotin)
  • Vitaminy C, E a K
  • Draslík 
  • Vápník 
  • Hořčík
  • Jód
  • Železo 
  • Fosfor

Špenát a jeho účinky

  • Špenát obsahuje hodně draslíku, je doporučován na vysoký krevní tlak, anémii a zácpu. Vitamín E, který je ve špenátu rovněž bohatě zastoupen, pomáhá organismus chránit před karcinogenními chorobami, chrání cévy, játra a potlačuje únavu.

  • Významnou roli ve špenátových listech hraje i vitamín C. Ten zvyšuje imunitu, zpomaluje stárnutí, chrání buňky před volnými radikály a má nezanedbatelnou funkci při stavbě kostí a svalové hmoty. Špenát také pozitivně ovlivňuje snižování cholesterolu. Pokud vás tedy trápí vysoký cholesterol, určitě špenát zařaďte mezi své top potraviny. Více jsme o potravinách, které pomáhají snížit cholesterol, psali zde.
  • Kromě zmíněných vitamínů nesmíme zapomenout ani na vitaminy A, K a B, které jsou pro lidské tělo mimořádně důležité. Mimochodem, ve sto gramech čerstvého špenátu se nachází až třetina doporučené denní dávky vitamínu B9.
  • Špenát je velmi bohatý na lutein a zeaxantin, dva karotenoidy, které pomáhají předcházet ztrátě zraku v důsledku degenerace makuly, nejcitlivější části sítnice. Tato porucha je nejčastější příčinou slepoty u starších lidí. Zjistilo se, že při prevenci stařecké makulární degenerace je špenát dokonce účinnější než mrkev.

Špenát na krásu i na hubnutí

Kromě pevnějšího zdraví získáte konzumováním špenátu i hezčí nehty, silnější vlasy a díky zinku i zdravou pleť. Špenát totiž příznivě ovlivňuje elasticitu pokožky a účinně bojuje proti třepení nehtů. Sto gramů špenátových listů obsahuje pouze 20 kcal, proto je špenát výbornou potravinou při redukční dietě. O tom, jaké potraviny zařadit do jídelníčku, abyste natrvalo zhubli, se dočtěte v našem dalším článku.

Náš tip

Zkuste čerstvou špenátovou šťávu. Doporučuje se denně vypít půl sklenice před obědem nebo večeří.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Simona Krainová omládla během hodiny, aniž by tekla krev!

Vyrobte svým mazlíčkům jedinečný narozeninový dort z...

Nealkoholický svařák zahřeje, chutná a zamilují si jej i...

Pár nápadů, jak zužitkovat ruličky od toaletního papíru....

Vertikální zahrádka z palety nezabere místo a vypadá skvěle

Vyrobte si elegantní a zároveň praktické pouzdro z bambusové...

Věděli jste, že vysavač listí může způsobit více škody...

Zavřít reklamu