Fantastické účinky špenátu na naše tělo. Pomáhá i tam, kde byste to nečekali

Zdraví 08. září 2018 | 09:03 — Monika Moorová
Špenát patří k listové zelenině, která je známá vysokým obsahem vitamínů a minerálů. Současné výzkumy prokázaly přítomnost fytohormonů, působících na vývoj svalstva člověka a obsah karotenoidů ve vysokých koncentracích, což z něho činí cenný antioxidant.
Další 4 fotografie v galerii
Se špenátem nemůžete šlápnout vedle / Depositphotos

Na zázračné účinky špenátu nedal dopustit už Pepek Námořník, a přestože to s obsahem železa ve špenátu není tak horké, jak se domnívali odborníci před padesáti lety, patří špenát k potravinám, jejichž blahodárné účinky na organismus jsou doslova fantastické. Špenát je doslova napěchován vitamíny, minerály a dalšími cennými látkami. 

Co všechno špenát obsahuje?

  • Provitamin A
  • Karotenoidy - beta-karoten, lutein, karotenový pigment, které působí antioxidačně
  • Vitamíny skupiny B (niacin, kyselina listová, biotin)
  • Vitaminy C, E a K
  • Draslík 
  • Vápník 
  • Hořčík
  • Jód
  • Železo 
  • Fosfor

Špenát a jeho účinky

  • Špenát obsahuje hodně draslíku, je doporučován na vysoký krevní tlak, anémii a zácpu. Vitamín E, který je ve špenátu rovněž bohatě zastoupen, pomáhá organismus chránit před karcinogenními chorobami, chrání cévy, játra a potlačuje únavu.

  • Významnou roli ve špenátových listech hraje i vitamín C. Ten zvyšuje imunitu, zpomaluje stárnutí, chrání buňky před volnými radikály a má nezanedbatelnou funkci při stavbě kostí a svalové hmoty. Špenát také pozitivně ovlivňuje snižování cholesterolu. Pokud vás tedy trápí vysoký cholesterol, určitě špenát zařaďte mezi své top potraviny. Více jsme o potravinách, které pomáhají snížit cholesterol, psali zde.
  • Kromě zmíněných vitamínů nesmíme zapomenout ani na vitaminy A, K a B, které jsou pro lidské tělo mimořádně důležité. Mimochodem, ve sto gramech čerstvého špenátu se nachází až třetina doporučené denní dávky vitamínu B9.
  • Špenát je velmi bohatý na lutein a zeaxantin, dva karotenoidy, které pomáhají předcházet ztrátě zraku v důsledku degenerace makuly, nejcitlivější části sítnice. Tato porucha je nejčastější příčinou slepoty u starších lidí. Zjistilo se, že při prevenci stařecké makulární degenerace je špenát dokonce účinnější než mrkev.

Špenát na krásu i na hubnutí

Kromě pevnějšího zdraví získáte konzumováním špenátu i hezčí nehty, silnější vlasy a díky zinku i zdravou pleť. Špenát totiž příznivě ovlivňuje elasticitu pokožky a účinně bojuje proti třepení nehtů. Sto gramů špenátových listů obsahuje pouze 20 kcal, proto je špenát výbornou potravinou při redukční dietě. O tom, jaké potraviny zařadit do jídelníčku, abyste natrvalo zhubli, se dočtěte v našem dalším článku.

Náš tip

Zkuste čerstvou špenátovou šťávu. Doporučuje se denně vypít půl sklenice před obědem nebo večeří.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Vychytávky zkušených cestovatelů: Jak cestovat v letadle pohodlně a bez zdravotních rizik

Vychytávky zkušených cestovatelů: Jak cestovat v letadle...

Chcete připravit zajímavý výlet nejen pro děti? Evropské...

Nestihli jste dovolenou v létě? Nevadí, máme tipy, kam...

Modrá laguna na Islandu. Přírodní zázrak nebo jen chytrá...

Nový trend: Bydlení na luxusní lodi není jen pro bohaté....

Ztracené zahrady Heligan. Tip na výlet, který vás uchvátí