Jak se vyhnout nepříjemným návalům horka a jaké jsou nejčastější spouštěče?

Zdraví 26. září 2018 | 08:34 — Monika Moorová
Náhlé nepříjemné návaly horka jsou jedním z nejčastějších projevů menopauzy u žen. Známe je zejména jako nečekaný příliv tepla, spojený s případným pocením a výrazným zarudnutím.
Další 3 fotografie v galerii
S návaly horka se nepotýkají pouze ženy v menopauze, ale i mnohem mladší ženy / Depositphotos

S návaly horka se však nepotýkají  pouze ženy v menopauze, ale i mnohem mladší ženy, například v době bezprostředně před menstruací nebo během takzvané perimenopauzy, která přichází několik let či měsíců před menopauzou. Pokud patříte k těm "vyvoleným", přečtěte si, jak tyto návaly horka zmírnit. Klimakterium a menopauza není totéž. Jaký je rozdíl? Čtěte více.

V případě, že vás návaly horka v některém z výše jmenovaných životních období potkaly, pak vás bude zajímat, jak dlouho vás budou trápit. Je to velice individuální a nedá se to nijak předpovědět. Dvě z deseti žen jimi netrpí vůbec, některým ženám ztrpčují život jen několik měsíců, možná rok a některé ženy to "chytnou" naplno a potýkají se s nimi dlouhých 10 až 11 let. Průměrná délka jejich trvání je přibližně 7 let.

Jaké jsou spouštěče návalů?

Máme dobrou a špatnou zprávu. Špatnou je, že návaly horka nelze vyléčit, dobrou, že se dají zmírnit, a to různými způsoby. Nejlepší metodou je vyhýbat se takzvaným spouštěčům. Mezi ně patří:

  • stres
  • kofein
  • alkohol
  • pálivá jídla
  • cigaretový kouř

Oblečení je důležité

Jako prevenci můžete použít několik rad, které by měly návaly horka také zmírnit. Například byste si měly oblékat více lehkých vrstev, a to i během léta, abyste mohly vrstvy postupně odkládat a nestalo se vám, že si obléknete jenom dlouhou košili a pod ní nic. Pak už s návalem horka v práci za počítačem nic neuděláte. Vynechejte i syntetické materiály a vyměňte je za přírodní, ideálně za bavlnu.

Speciální cvičení

Vyhýbat se spouštěčům a oblékat se správně, je jedna věc. Existují i cvičení, která mohou pomoci. V první řadě se doporučuje hluboké uklidňující dýchání do břicha. Praktikovat byste ho měly alespoň 15 minut ráno a 15 minut večer a pak v případě, že vás přepadne nával horka. Berte to jako čas pro sebe a formu meditace. Na menopauzu pomohou i některé bylinky. Více jsme psali zde.

Pohyb

Posledním důležitým bodem v boji proti návalům je pravidelný pohyb. Mnoho žen totiž dostane návaly horka právě tehdy, když se příliš zadýchá. Proto ženy s nadváhou bojují s návaly horka daleko častěji, než ženy v perfektní kondici. Účinný je pravidelný pohyb. Ideální je cvičit, chodit, jezdit na kole, běhat či dělat jiný sport minimálně půl hodiny denně. Ostatně pohyb vám jen prospěje a zlepšíte si celkovou kondici. 

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Přírodní horké prameny, které prý omlazují, jsou rozesety po celém světě

Přírodní horké prameny, které prý omlazují, jsou rozesety...

Které země mají nejlepší počasí na světě? Malá...

Rádi dobře jíte a navštěvujete farmářské trhy?...

Máte rádi dobrodružství a chcete po světě cestovat opravdu...

Chystáte se do Japonska? Ubytujte se v tradičním rjokanu,...

Řecko v zimě rozvoní pečené kaštany. Vyražte na...

Zavřít reklamu