Mrkev je úžasná zelenina. Proč byste ji ale nikdy neměli jíst samotnou?

Zdraví 20. srpna 2019 | 09:40 — Monika Moorová
Když budeš jíst hodně mrkve, nebudeš nikdy potřebovat brýle – říkávaly naše babičky i maminky. Vitamin A, který je v mrkvi obsažený, je opravdu pro zdravý zrak potřebný, ale i když denně sníte tři mrkve, nemusí se to na vašem zraku vůbec projevit. Víte, proč?
Další 3 fotografie v galerii
Mrkev je známá pro vysoký obsah beta-karotenu / Pixabay

Na mrkev si většina z nás vzpomene v souvislosti se zdravým zrakem. Ale beta-karoten, tedy provitamin A, který ke zdravému zraku přispívá, nemusíme z mrkve do těla dostat při špatné konzumaci téměř žádný.

Jak zvýšit výtěžnost?

I když sníte denně jednu nebo dokonce pět mrkví, nemusíte ke zdraví svých očí vůbec přispívat. Žvýkáním syrové mrkve totiž využijete pouze zhruba 5 % množství beta-karotenu obsaženého v jednom kořeni. Už jen nastrouháním mrkve můžete jeho výtěžnost zvýšit na 30 %, ale vůbec nejlepší možností je zeleninu povařit a podávat ji s tukem.

Vitaminy rozpustné v tucích

Právě beta-karoten, neboli provitamin A, je jedním ze skupiny vitaminů rozpustných v tucích, což jsou vitaminy, které mají velmi podobné molekuly jako tuky absorbované v potravě, a proto jejich absorpce probíhá současně. Při kombinaci vitaminu s tukem může tělo vstřebat 50 - 90 % vitaminů. Záleží však také na kvalitě tuku v přijímaném pokrmu.

Co mrkev obsahuje?

  • Mrkev je bohatá na beta-karoten
  • Obsahuje vitaminy E, D, K
  • Vlákninu
  • Je zdrojem vitaminu A, C, K i E
  • Obsahuje řadu minerálních látek, zejména železa, draslíku, hořčíku, zinku, vápníku či fosforu. 

Jak správně konzumovat?

Chcete-li z mrkve vytěžit maximum, tepelně ji upravte třeba na másle a podávejte k masu s bramborem. V případě, že neholdujete živočišným pokrmům, nahraďte máslo rostlinným tukem a dejte si ji klidně jen tak.

Mrkev je ale vhodná i při přípravě jakýchkoliv omáček nebo ji společně s další zeleninou orestujete a zalijete drcenými rajčaty. Takovou omáčkou už jen polijete těstoviny a rychlé a zdravé jídlo je na stole.

Výborná je i mrkvová pomazánka s celerem. Stačí když nastrouháte čtyři mrkve a půlku celeru, přidáte majonézu, sůl a pepř. Pro odlehčení můžete nahradit půlku nebo celou dávku majonézy hustým bílým jogurtem.

Naše babičky ale neměly problém si mrkev jednoduše nastrouhat na chleba s máslem, nebo si připravit lahodný salát s mrkví, jablkem, citronem a kapkou oleje. Tento salát je navíc po generace oblíbenou svačinkou i pro velmi malé děti. Zázrak jménem mrkvová šťáva. Její léčivé účinky vás ohromí.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Dobrodružství čeká za rohem: Nádherné evropské ostrovy, kde se rozhodně nudit nebudete

Dobrodružství čeká za rohem: Nádherné evropské ostrovy,...

Prodlužte si léto: Fascinující evropská města, která si...

Chystáte se do Švýcarska? Zapomeňte na auto. Tuto zemi...

Neuvěřitelná místa na naší planetě: Kam se vydat, když...

Dovolená v Karibiku se může změnit v horor. Čeho se při...

Nejkrásnější ostrov na světě uspokojí dobrodruhy i...

Zavřít reklamu