Mrkev je velmi prospěšná zelenina. Jak ji konzumovat, pokud z ní vytěžit maximum?

Zdraví 16. listopadu 2019 | 17:19 — Monika Moorová
Když budeš jíst hodně mrkve, nebudeš nikdy potřebovat brýle – říkávaly naše babičky i maminky. Vitamin A, který je v mrkvi obsažený, je opravdu pro zdravý zrak potřebný, ale i když denně sníte tři mrkve, nemusí se to na vašem zraku vůbec projevit. Víte, proč?
Další 3 fotografie v galerii
Mrkev je známá pro vysoký obsah beta-karotenu / Pixabay

Na mrkev si většina z nás vzpomene v souvislosti se zdravým zrakem. Ale beta-karoten, tedy provitamin A, který ke zdravému zraku přispívá, nemusíme z mrkve do těla dostat při špatné konzumaci téměř žádný.

Jak zvýšit výtěžnost?

I když sníte denně jednu nebo dokonce pět mrkví, nemusíte ke zdraví svých očí vůbec přispívat. Žvýkáním syrové mrkve totiž využijete pouze zhruba 5 % množství beta-karotenu obsaženého v jednom kořeni. Už jen nastrouháním mrkve můžete jeho výtěžnost zvýšit na 30 %, ale vůbec nejlepší možností je zeleninu povařit a podávat ji s tukem.

Vitaminy rozpustné v tucích

Právě beta-karoten, neboli provitamin A, je jedním ze skupiny vitaminů rozpustných v tucích, což jsou vitaminy, které mají velmi podobné molekuly jako tuky absorbované v potravě, a proto jejich absorpce probíhá současně. Při kombinaci vitaminu s tukem může tělo vstřebat 50 - 90 % vitaminů. Záleží však také na kvalitě tuku v přijímaném pokrmu.

Co mrkev obsahuje?

  • Mrkev je bohatá na beta-karoten
  • Obsahuje vitaminy E, D, K
  • Vlákninu
  • Je zdrojem vitaminu A, C, K i E
  • Obsahuje řadu minerálních látek, zejména železa, draslíku, hořčíku, zinku, vápníku či fosforu. 

Jak správně konzumovat?

Chcete-li z mrkve vytěžit maximum, tepelně ji upravte třeba na másle a podávejte k masu s bramborem. V případě, že neholdujete živočišným pokrmům, nahraďte máslo rostlinným tukem a dejte si ji klidně jen tak.

Mrkev je ale vhodná i při přípravě jakýchkoliv omáček nebo ji společně s další zeleninou orestujete a zalijete drcenými rajčaty. Takovou omáčkou už jen polijete těstoviny a rychlé a zdravé jídlo je na stole.

Výborná je i mrkvová pomazánka s celerem. Stačí když nastrouháte čtyři mrkve a půlku celeru, přidáte majonézu, sůl a pepř. Pro odlehčení můžete nahradit půlku nebo celou dávku majonézy hustým bílým jogurtem.

Naše babičky ale neměly problém si mrkev jednoduše nastrouhat na chleba s máslem, nebo si připravit lahodný salát s mrkví, jablkem, citronem a kapkou oleje. Tento salát je navíc po generace oblíbenou svačinkou i pro velmi malé děti. Zázrak jménem mrkvová šťáva. Její léčivé účinky vás ohromí.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Skiareál ve Špindlu se chystá na letošní první lyžovačku. První sjezdovky otevře už v pátek 13. prosince

Skiareál ve Špindlu se chystá na letošní první lyžovačku....

Jižní Afrika a malá ochutnávka úžasných zážitků a...

Zkuste cestovat po Evropě vlakem. Víme, jak jednoduše...

V Tatrách odstartovala zimní sezóna. Opening doprovázela...

Chcete se ještě ohřát? Nádherné pláže, úžasné...

Užijte si jedny z nejkrásnějších pláží světa i skvělé...

Zavřít reklamu